Bezoekjes en leuke weekenden - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Miriam en Amber - WaarBenJij.nu Bezoekjes en leuke weekenden - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Miriam en Amber - WaarBenJij.nu

Bezoekjes en leuke weekenden

Door: Miriam en Amber

Blijf op de hoogte en volg Miriam en Amber

23 Februari 2014 | Zuid-Afrika, South Africa

Lieve allemaal, het heeft een tijdje geduurd hier is hij dan ons nieuwe reisverslag! We hebben intussen al zoveel meegemaakt, dat we echt niet alles meer kunnen vertellen! We zijn vorige week 2 dagen op een ander basisschooltje wezen kijken in een ander dorpje ( Asthon). We werden op gehaald door twee leraressen van de school, waar wij ook allebei bij in de klas hebben gekeken. Het was ongeveer een kwartiertje rijden tot we bij de school aankwamen, we kwamen aan en we zagen alle kindjes al staan! Wij leken wel beroemd heden die aankwamen rijden, want de kindjes gingen allemaal naar ons zwaaien en keken ons na. De school was ook heel erg trots dat wij daar kwamen, want we waren de eerste studenten er kwamen en dan waren we ook nog uit Nederland! Het is een klein schooltje en ook heel anders dan dat wij gewend zijn hier. Op de school zitten ook armere kindjes, die soms wel 5 km in de hitte naar school moeten lopen over een hele gevaarlijke weg. Dit was best heftig om te zien soms, maar we probeerden er niet teveel mee bezig te zijn, want wij kunnen er toch niet veel aan veranderen. De kinderen krijgen ook elke dag op school 2 warme maaltijden, in de ochtend en in de middag. Wij hebben allebei in graad R en graad 1 gekeken, we hadden afgesproken dat we de volgende dag zouden ruilen. Graad R is een soort van kleuter klas, met kinderen van 5 jaar. Graad 1 is een beetje een groep 3 in Nederland, ze leren schrijven en lezen. Op onze eerste dag hebben we toen de school uit was met heel veel kindjes Nederlandse liedjes gezongen, wat ze helemaal geweldig vonden! Het viel ons op dat de kinderen lang bleven hangen op school, dat kan zijn bijvoorbeeld omdat vaak alleen thuis komen en er dan niemand voor ze is. Toen we onze laatste dag daar hadden gehad, namen 4 leraressen ons nog mee als verassing om wat te gaan drinken! Dat wisten wij niet en we vonden het een super leuke verassing! We gaan binnenkort nog een keertje terug naar de school, en we willen voor deze school ook wat gaan doen! We willen heel graag materialen voor het buitenspelen regelen, zoals ballen enz..
Deze week hebben we een Hogere school bezocht, dat lag in het zelfde dorpje waar wij vorige week op het basisschooltje waren geweest. We werden weer door iemand opgehaald ( wat een luxe….), dit keer door de adjunct directeur. Wij wisten van te voren eigenlijk niet zo goed wat wij konden verwachten en wat we precies gingen doen. We hebben in de auto een beetje gepraat over de school. Op de school zitten 951 leerlingen, dus het was een grote school waar wij naar toe gingen. We kwamen op de school en hebben daar even gewacht totdat we werden gebracht naar de lerarenkamer om ons voor te stellen. Toen de schoolbel ging, moesten wij nog eventjes wachten want ze waren een programma voor ons aan het samenstellen waar wij die dag allemaal naar toe gingen. We werden door een lerares al even mee genomen om een klas te laten zien, toen wij binnen kwamen en wij waren voorgesteld gingen alle studenten voor ons klappen en stonden op. We bedachten later dat wij nog nooit applaus hebben gehad voor dat we er alleen maar waren, maar dat maakt het natuurlijk niet minden leuk! Wij bleven bij elkaar en we hadden een echte luxe, want we werden elke keer naar een les gebracht en ook weer opgehaald door twee studenten van de school. Het was een hele indrukwekkende dag vol met nieuwe dingen! Het was soms een beetje apart, want we zaten bij sommige lessen bij studenten van onze leeftijd of zelfs nog wel ouder! Wij hebben deze dag op de hogere school als een hele leuke dag ervaren en ook deze leraren op de school waren erg open en vriendelijk voor ons!
We hebben intussen ook al afscheid genomen van onze eerste stageschool ( Laer Montagu). Dit was best wel een beetje lastig, we waren nu echt gewend en we hadden een goede band opgebouwd met de kinderen en begeleiders! Het geeft een beetje een gevoel dat we een veilige haven achterlaten! We hebben een leuk afscheid gehad, en leuke cadeautjes gekregen. We beginnen morgen op een nieuwe school, deze school ligt in de armere wijk. De nieuwe school zal heel anders zijn dan de school waar we nu op hebben gezeten. We hebben er ieder geval heel erg veel zin en we zijn heel benieuwd hoe het gaat worden!
We hebben ook twee super leuke weekenden achter de rug. Vorige week zondag zijn we met Hans en Hanneke naar het zuidelijkste puntje van het continent Afrika gereden! Deze was heel bijzonder voor ons, want je hebt het gevoel dat je heel het continent Afrika achter je hebt. Het was voor ons ook de eerste keer dat we kust hebben gezien Zuid-Afrika , en die was prachtig. Bij het zuidelijkste puntje kwamen ook de Atlantische Oceaan en de Indische Oceaan samenkomen. Het was heel gezellig en daarna hebben we ook nog lekker gegeten. Op de terug weg zijn we ook nog langs een oud vissersdorpje gereden, en dat was ook bijzonder om te zien. Vandaag zijn we naar de warmte bronnen gegaan in Montagu! We konden er zelf naar toe fietsen, het was ongeveer 5 km. Wij dachten dat lukt ons makkelijk, maar het was toch zwaarder dan we dachten. De weg liep de berg op omhoog en met 32 graden was dit best een opgave! Maar het is ons gelukt. Uiteindelijk waren we erg blij toen we op ons handdoekje lagen en we snel een lekkere frisse duik wilden nemen. We waren even vergeten dat we ergens waren wat WARMTE BRONNEN heet, dus het was geen frisse maar een warme duik…………. De baden waren wel heel erg lekker en we hebben genoten. We hebben daar ook wat mensen ontmoet en na wat gezellig gepraat in ons beste Engels , hadden we besloten mee te gaan om een berg/kloof te beklimmen! We hebben dit gedaan op onze blote voetjes, het was een hele klim maar toen we boven waren hadden we een geweldig uitzicht over heel Montagu. Het was leuk om te doen, maar niet voor herhaling vatbaar……………
We hopen dat we jullie weer een beetje hebben bij gepraat en we gaan lekker slapen voor ons eerste dagje op de nieuwe school!
Soen Miriam en Amber.

• 23 Februari 2014 - 20:15

Alexia:

Leuk om weer een verslag van jullie te lezen, meiden! Jullie hebben weer veel onvergetelijke dingen meegemaakt :-)

Goed idee om dat kleine en armere schooltje te gaan ondersteunen!

• 23 Februari 2014 - 20:22

Ineke En Henk :

Hallo meiden,

Ik dacht al dat jullie ons vergeten waren maar gelukkig weer een heel uitgebreid verslag.
    Wat is het toch geweldig wat jullie allemaal meemaken, ben wel een beetje jaloers.
    Geniet er maar volop van want het is super gaaf wat jullie zien en beleven.
    Kunnen wij wat doen om jullie te helpen met spullen voor de school. Sponsors nodig?
    Als iedereen die jullie blog lezen een kleine bijdrage stort dan kunnen jullie daar spulletjes voor kopen!! Is dat een idee? Laat het me maar weten dan kan ik jullie daar mee helpen.

Heel veel succes met alles en we houden contact xx. Henk zegt dat het wel lekker rustig is hier hahaha

Ineke en Henk

• 23 Februari 2014 - 20:28

Ria En Attila:

Hoi meiden, blij weer wat van jullie te horen, had net gisteren aan Marianne gevraagd hoe het jullie gaat. Nou, ik lees dat het super goed gaat en dat jullie heel veel meemaken, zoals afkoelen in een warmte bron haha. Maar zonder gekheid, wat een super stage hebben jullie. Inzamelen om speelgoed voor jullie schooltje te kunnen aanschaffen moet gaan lukken. Zet maar een actie op touw.
    Toch wel een mooie foto voor Karel gemaakt bij Kaap de Goede Hoop :)
    Dikke kus voor jullie allebei en tot het volgende verslag xxx Riatje

• 24 Februari 2014 - 14:26

Ditte:

wat een leuke ervarigen!
    heel veel plezier op je nieuwe school!
    groetjes aan jullie twee.

• 26 Februari 2014 - 17:28

Miriam En Amber :

Heeee, sorry voor de late reactie wij hadden het even niet gezien! Echt super leuk dat jullie ons willen helpen!!!! wij gaan even een goede actie op touw zetten!!

xxxx Miriam en Amber

• 07 Maart 2014 - 20:29

Alie Kagie:

Wat een geweldige stageplek hebben jullie. Bijzondere cultuur en mooi land. Blijf vooral genieten. Groetjes, Alie