Wat vliegt de tijd!!! - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Miriam en Amber - WaarBenJij.nu Wat vliegt de tijd!!! - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Miriam en Amber - WaarBenJij.nu

Wat vliegt de tijd!!!

Door: Miriam en Amber

Blijf op de hoogte en volg Miriam en Amber

10 Maart 2014 | Zuid-Afrika, South Africa

Wat hebben we weer veel meegemaakt en wat vliegt de tijd! Inmiddels zijn we bijna 7 weken verder en we hebben nog drie weken te gaan. We zijn inmiddels begonnen op een nieuwe school de WA Rossouw, deze school ligt in de arme wijken hier in Montagu. We merken dat vooral als we naar school toe fietsen naar de school, je ziet kleine huisjes, veel mensen op straat en soms zwerfhonden. De weg naar school is een hele klim……. Elke ochtend fietsen een berg op en volgens mij ziet dat er best wel komisch uit. Bij een vaste plek stappen we dan ook elke dag af, maar we komen elke dag een klein stukje verder. Ons doel is om op de laatste dag dat we naar deze school moeten fietsen we de hele berg in 1 keer op kunnen fietsen. De mensen op straat herkennen ons ook echt al en we worden elke dag leuk begroet, en bijna de hele weg horen we dan ook “môre!!”Met een rood hoofd en soms niet zulke nette woorden komen we aan op de school. Het aankomen op de school voelt niet altijd even prettig. Het staat vol van de kinderen die je stuk voor stuk allemaal nakijken, we vallen natuurlijk ook wel een beetje op. Maar het heeft ook leuke kanten want soms komen de kinderen al op je af gerent als je aankomt.

We hebben natuurlijk ook weer een nieuwe klas, wij zijn geruild van groepen. Miriam heeft nu graad 2 en Amber graad 3. We vinden het allebei leuk, het was zeker even wennen en anders dan de vorige school maar we vermaken ons prima. De klassen zijn ook veel groter dan bij onze vorige school, Miriam heeft 42 kinderen in de klas en Amber heeft er 35! In een niet zo groot klas lokaal is dit echt vol kan ik je vertellen. We horen soms ook nare verhalen over de achtergronden van de kinderen, er was bijvoorbeeld uit Miriam’s klas een meisje waarvan haar kamer was afgebrand. Daardoor sliep ze nu op de grond en was haar rugzak weg. In de klas werd er geld voor haar ingezameld en wij hebben ook een steentje bij gedragen, nu liep ze weer vrolijk rond met een nieuwe rugzak! Wat ook een hele gebeurtenis was voor ons is dat we in de eerste week op vrijdag al een halve dag alleen voor de klas hebben gestaan. De juf van de klas va Miriam was ziek en er was geen vervanging geregeld, dus vertelde de directeur dat wij dit maar even moesten gaan doen. Daar stonden we dan met een volle klas van 42 kinderen….. . Gelukkig hadden we al wat lesjes voorbereid voor het geval dat er zo’n situatie zou voorkomen, daardoor hadden we snel een idee wat we konden doen. Het was de bedoeling dat we de hele dag de klas moesten overnemen, maar om elf uur hoorden we gelukkig dat de klas overgenomen zou worden door twee andere Afrikaanse studenten. We waren achteraf wel blij dat we werden afgelost, we hadden ongeveer 3 uur alleen voor de klas gestaan. Het verliep gelukkig goed en daar waren wij ook wel trots op! Afgelopen vrijdag was er wereld bid dag voor vrouwen, alle meisjes en vrouwen van de school kwamen bijeen in de zaal van de school. Er werden liedjes gezongen en er werd gebeden, het was wel heel bijzonder om mee te maken. Het duurde anderhalf uur en zelfs de directeur mocht er niet bij zijn

We hebben natuurlijk ook lekker weekend gehad, waar we zeker gebruik van maken. We merken ook dat we iets minder energie hebben en dat we de weekenden echt nodig hebben om uit te rusten , want het zijn weer een heleboel nieuwe ervaringen die best veel indruk op ons maken. Dit weekend hebben we op zaterdag ochtend de beroemde tracktor rit gedaan! Bijna iedereen rade ons dit aan om te doen, dus hebben we het ook gedaan. We gingen met een tracktor hoog op de bergen en toen we boven waren had je ook een prachtig uitzicht! We werden nog een keer herinnerd hoe mooi Zuid-Afrika wel niet is en dat dit er eigenlijk nog maar een heel klein stukje er van is!!! We vonden het heel erg leuk en we hebben echt genoten! Als afsluiter kregen we een echte Afrikaanse maaltijd “potjiekos” en ook dat was heel lekker, met natuurlijk een lekker wijntje uit de streek! Morgen gaan we naar een andere school voor drie dagen, we zijn weer heel benieuwd hoe het daar zou zijn! We houden jullie op hoogte hoe dat was!
PS, het is officieel herfst geworden hier in Montagu, dit weekend was het volgens mij warmer bij jullie dan bij ons! Maar wij mogen zeker niet klagen…..
Amber: heel erg bedankt lieve Ineke en familie voor het geld inzamelen van geld voor de scholen, wij gaan er zeker mooie dingen van doen en ik zal jullie laten weten wat we er mee hebben gedaan!

Soen Miriam en Amber

• 10 Maart 2014 - 18:42

Alexia:

Wat leuk om weer over jullie belevenissen in Zuid-Afrika te lezen! En die foto's... jullie zitten wel in een hele mooie omgeving.

Jullie doen wel ervaringen op die jullie de rest van je leven niet zullen vergeten, en dat is goed. Fijn dat jullie die ook met ons willen delen.

De tijd vliegt inderdaad voorbij. Als jullie weer thuis zijn, hebben jullie in ieder geval echte fietsbenen ontwikkeld en zal geen viaduct of tegenwind meer te lastig zijn ;-)

Liefs en groetjes vanuit Amersfoort

• 10 Maart 2014 - 19:49

Henk En Ineke:

Lieve meiden,
    Wat maken jullie veel mee en wat gaat het allemaal snel. Kan je niet verlengen?
    Wij lezen de verslagen en het is zoveel wat een stage beleven jullie.
    Geniet nog lekker wat de laatste weken en wij zien de berichtjes wel op Facebook.
    Dikke Soen van ons xxxx

• 10 Maart 2014 - 22:50

Wim:

Ik denk dat jullie genoeg lichaamsbeweging krijgen ! Leuk, toch ?
    Tweeënveertig kinderen in een (klein) leslokaal zul je in NL niet tegenkomen. Respect, dames !
    Mir: erg bedankt voor je leuke verjaardagswens. Heel origineel!

Groetjes,
    Wim

• 11 Maart 2014 - 20:58

Riatje:

Hoi meiden, wat leuk om weer een verhaal van jullie te lezen. Wel jaloers hoor op wat jullie allemaal
    meemaken, echt super. Wat een ervaringen! Geniet nog volop van de komende weken.
    Dikke kus ook van Attila, Riatje

• 16 Maart 2014 - 19:24

Margriet Huisman:

Super leuk om allemaal te lezen wat jullie meemaken, maar wat een druk progamma maar wel super jullie maken veel mee, zien veel. nog heel veel plezier de aankomende weken.
    Groetjes vanuit Amersfoort