nieuwe avonturen - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Miriam en Amber - WaarBenJij.nu nieuwe avonturen - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Miriam en Amber - WaarBenJij.nu

nieuwe avonturen

Door: Miriam en Amber

Blijf op de hoogte en volg Miriam en Amber

21 Maart 2014 | Zuid-Afrika, South Africa

In de afgelopen weekjes hebben we weer veel gezien en meegemaakt. We zijn vorige week 3 dagen op een andere school wezen kijken, de school ligt ook in Montagu maar een stuk verder. Dus daar gingen we weer met onze fietsjes. Het was best een stukje verder en we het liep door het armere gedeelte van Montagu. We kwamen ook veel kinderen tegen van de school waar we nu op zitten, moet je nagaan hoe lang ze moeten lopen naar school. Sommige kinderen hebben dan nog niet eens ontbeten, want ze krijgen eten op school in de ochtend. Op een gegeven moment kwamen we bij een T-splitsing en wisten we even niet waar we heen moesten, het bleek later dat we ook de verkeerde afslag hadden genomen ( echt weer iets voor ons hoor……..). Later kwamen we wat kinderen tegen van de school en we volgde de stoet. Sommige kinderen gingen ook met ons mee rennen, wat heel leuk was. We kwamen bij de school en we moesten even zoeken, maar we hadden het gevonden! We belandde weer in een vergadering en we zijn toen voorgesteld aan alle leraren. We kregen later de planning te horen waar we allemaal zouden kijken. We gingen kijken bij graad R ( lijkt op een kleuterklas), special needs en leerwegondersteuning. We begonnen allebei in een eigen klas van graad R, het gebouw waar de klassen zijn staat apart van de school. Het viel ons op dat de lokalen er heel mooi uitzien en dat ze alle materialen hebben en dat het heel schoon is. Het staat aardig gelijk met de kleuterklassen in Nederland. We hebben veel contact gemaakt met de kinderen, wat waren het schatjes. De juffen van graad R waren ook heel leuk en er waren ook studenten van onze leeftijd. Daar hebben we heel gezellig mee gepraat en dingen uitgewisseld over Zuid- Afrika en Nederland. Daarna zijn we weer ergens naar toe gegaan, we gingen naar special needs en leerwegondersteuning. Special needs is een klas voor kinderen die een verstandelijke beperking hebben, er zitten kinderen in de klas met het alcohol syndroom en het syndroom van down. Het was heel bijzonder om deze klas te zien en mee te maken, het is ook heel goed dat het er is. We zijn daarna bij leerwegondersteuning wezen kijken, dat is aardig het zelfde met dat in Nederland. Iemand haalde steeds een groepje kinderen uit de klas en ging met deze kinderen aan de slag, dit was ook erg leerzaam om te zien. De andere dagen zijn we ook weer bij deze klassen wezen kijken. Op de laatste dag zijn we ook bij special needs wezen maar dan voor de oudere leerlingen. Dit waren leerlingen van onze leeftijd, het was best bijzonder om dit te zien. Ze kregen lessen om te leren lezen, tellen tot 10 en werd het woordje kat aan ze geleerd. Het is best indrukwekkend om te zien dat mensen van je eigen leeftijd dit dan leren, bij sommige zie je niet eens dat ze een beperking hebben. We hebben de dagen op de Ashbury heel leuk gevonden en we hebben erg veel geleerd.

Deze week zijn we ook twee daagjes op een andere school geweest, op deze school waren wij al eerder geweest. We wouden graag een keertje terug, omdat het zo’n leuke school was. Het schooltje lag in Asthon dus we werden weer op gehaald door twee leraressen. In deze twee dagen hebben we bij alle graden mogen kijken, van Graad R tot Graad 7. Wij hadden nog nooit alle graden gezien dus dit vonden we wel heel leuk. Wat ook heel leuk was om te merken dat sommige kinderen onze naam nog kenden terwijl het 5 weken geleden was dat we er waren! We merken dat de school een beetje is opgeknapt, een nieuw verfje hier en daar en schonere lokalen. We hebben deze twee dagen ook weer heel leuk gevonden, we gaan deze leuke kindjes echt missen.

We hebben deze week ook weer gezellig gekletst met andere gasten. De laatste tijd komen er steeds meer gasten en dat vinden wij heel gezellig want dan gebeurt er wat op het terrein. Van de week waren er ook 2 Nederlandse gasten, het was heel gezellig en voor ons makkelijk om te praten. Heerlijk dat je even niet hoeft na te denken en naar woorden moet zoeken om een leuk gesprek te hebben! Ze waren ook heel nieuwsgierig naar wat wij hier allemaal deden. Sinds gister hebben we bezoek van onze motor vriendjes, het is een hele grote groep. Ze zetten echt alles op z’n kop hier, maar het is wel gezellig. Het zijn een klein beetje onze helden want ze helpen ons met het doden van de kakkerlakken en andere beestjes…………… Vandaag ( vrijdag) hadden we een lekker dagje vrij, omdat het humans free day is. Wel heel fijn om een lekker extra dagje te hebben en we hebben wat souvenirtjes in geslagen om straks mee naar huis te nemen, want ja de tijd gaat nu echt opschieten. Dit weekend zijn we niet in Montagu te vinden maar in een jeep tussen de wilde dieren. Drie keer raden wat we gaan doen………………………..? We hadden besloten om nog een keer te gaan, ook mede te danken aan onze lieve families die ons wat gesponsord hebben!!! Volgende week gaat ons laatste weekje stage in en daar willen we nog echt van gaan genieten! We gaan nu gezellig een drankje doen met onze motor helden!

Soen Miriam en Amber

• 21 Maart 2014 - 20:32

Ineke En Henk :

Lieve meisjes,

Wat een leuk verhaal weer en wat jammer voor jullie dat het er bijna opzit want volgens mij willen jullie nog wel een tijdje blijven daar. En maak het niet te dol met je motorvriendjes haha. Wij zijn blij dat jullie het zo leuk hebben en nu nog een paar dagen Montagut en dan naar Kaapstad toch? Geniet er nog maar goed van en thuiskomen is ook weer leuk hoor.
    Tot snel en een dikke Soen
    Ineke en Henk

• 21 Maart 2014 - 22:12

Wim Jagt:

Wat weer leuke avonturen! Ach, dat verdwalen hoort nu eenmaal bij jullie, toch?
    Zo te lezen doen jullie veel (onderwijs)ervaring op en da's handig bij zo'n studie.
    Geniet nog van de laatste anderhalve week. Laat Robbeneiland op je inwerken en respecteer de zoogdieren in het NP.

Groetjes,
    Wim