Tour Montagu en eerste stagedagen! - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Miriam en Amber - WaarBenJij.nu Tour Montagu en eerste stagedagen! - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Miriam en Amber - WaarBenJij.nu

Tour Montagu en eerste stagedagen!

Door: Miriam en Amber

Blijf op de hoogte en volg Miriam en Amber

28 Januari 2014 | Zuid-Afrika, South Africa

Zondag hebben Hanneke en Hans ons heel Montagu laten zien! Ze namen ons mee met de auto en hebben ons de hele buurt laten zien, waaronder sloppenwijken en de wat rijkere wijken. De sloppenwijken waren best heftig om te zien. Je zag hele kleine huisjes die heel dicht bij elkaar stonden. We konden af en toe een blik werpen vanuit de auto in een huisje. Je zag dat het huisje vaak 1 kleine kamer had waar de mensen in leven. Wat ons opviel , is dat je op een gegeven moment 1 straat verder was en je was in een beter ontwikkeld gebied. Hans en Hanneke vertelde ons dat er vroeger in die straat een onderscheid werd gemaakt tussen blanken en kleurlingen, er werd letterlijk een streep getrokken tussen de blanken en kleurlingen. Wij wisten dat het speelde, maar nu je het in het echt ziet is het best heftig om dit te zien. Het was heel warm die dag en we zagen onderweg veel kinderen spelen in de rivier, sommige kindjes zwaaiden enthousiast naar ons! Hans en Hanneke lieten ons een plek zien waar mensen ook vakantie vieren, het was een soort van Center Parks. We zijn zeker van plan om in het weekend een dagje hier naar toe te gaan. Na de Montagu tour hebben we samen boodschapjes gedaan en hebben we gegeten. Na het eten waren we van plan om vroeg naar bed te gaan, want de volgende dag zou de wekker gaan om 6 uur. We gingen in bed nog even een filmpje kijken en daarna zouden we gaan slapen, in plaats daarvan werden we verstoord door muggen en andere irritante beestjes die ons aanvielen. Bewapend met een bezem, een slipper en veel gevloek probeerde we ze weg te krijgen. We hebben na een tijdje opgegeven en zijn we verkast voor een vlieg naar de andere kamer……. Daar konden we gelukkig wel rustig gaan slapen, maar het was inmiddels wel als half 12! De volgende dag werden we wakker met kleine oogjes en zaten we slaperig vroeg aan het ontbijt. We gingen om kwart voor 7 toch wel gespannen weg met onze fietsen. Eenmaal bij het hek aangekomen dachten we weer voor een dicht hek te staan………. We hadden haast en we hadden maar 1 oplossing , de fietsen moesten over het hoge hek worden getild! Miriam pakte de stoel en klom over het hek, Amber gaf de fietsen aan. Met veel geklungel en de slappe lach is het ons gelukt om de fietsen over het hek te krijgen en snel naar stage te fietsen. ( later hoorden we dat het hek niet op slot zat, je moest het hek alleen maar even openschuiven... )
Eenmaal aangekomen werden we gelijk naar de teamkamer gebracht en belande in een teamvergadering, dit doen ze elke ochtend. De directeur leidde de vergadering, we konden de vergadering niet heel goed volgen door de taal en we waren een beetje moe waardoor we inzakte en niet goed oplette. Ineens hoorden we onze namen en moesten wij ons voortstellen, we werden overdonderd want ineens waren alle ogen op ons gericht. We vonden het lastig in welke taal we moesten praten, dus het is een mix van Nederlands/Engels geworden. Na vergadering gingen we naar onze eigen klassen toe en begon onze dag pas echt!

Ik ( Miriam ) loop stage in graad 3. De kinderen hebben een leeftijd van 9/10 jaar. In mijn klasje zitten 21 kinderen. Het klaslokaal ziet er een beetje ouderwets uit. De kinderen zitten op houten bankjes. Ook hebben ze uniformpjes aan. Mijn begeleidster en ik liepen naar het lokaal. Het lokaal grenst aan het schoolplein. De kinderen stonden in 2 rijen al buiten te wachten. Na een goeiemorgen kwamen ze het lokaal binnen. Mijn begeleidster stelde mij voor aan de kinderen.
Mijn begeleidster is een wat oudere vrouw, die toevallig een Nederlandse man heeft. Het gaat hier wat anders toe, dan in Nederland. Als er een andere docent binnen komt, staan alle kinderen op, en roepen ze goedemorgen in het Afrikaans. Het lesgeven gaat ook wat anders. De kinderen die het wat slechter doen, krijgen in plaats van wat hulp, een schreeuw en soms wordt er een tik uitgedeeld. Ik vind dit best naar om te zien, dit ben ik natuurlijk niet gewend, ook al wist ik dat het zou kunnen voorkomen.
Ik heb nog wel moeite met de taal. Ik praat voornamelijk Nederlands tegen de kinderen. De kinderen verstaan mijn Nederlands af en toe. Als ze me niet begrijpen schakel ik over in het Engels. Mijn stagebegeleidster praat Afrikaans tegen me. Als ik Nederlands terug praat, verstaat ze me de meeste tijd wel. Soms begrijpen we elkaar niet, als ze bijvoorbeeld een Afrikaans woordje tegen me zegt, wat in Nederland een hele andere betekenis heeft. Samen komen we er uiteindelijk uit en leren we nieuwe woordjes van elkaar. Om de taal een beetje te leren, heb ik met de kinderen samen een Afrikaans boekje gelezen. Ook ga ik volgende week een lesje geven in het Nederlands over Nederland. Ik laat de kinderen kennismaken met Nederland, hoe de scholen er bijvoorbeeld uitzien.
Ik heb leuk contact met de kinderen en ik leer ze steeds beter kennen. Door de lessen heen, zit ik met de kinderen te praten. Ze vinden het leuk dat ik uit Nederland kom, en willen er ook alles over weten! Toen de kinderen naar huis gingen deden we een high- five rondje en kreeg ik een paar knuffels.
Mijn eerste twee stagedagen waren erg leuk. Bijzonder om dit mee te mogen maken. Het is nu al een groot avontuur en een hele ervaring. Na deze school gaan we op nog 2 andere scholen stage lopen. Dit zijn wat minder ontwikkelde scholen. Hier kijk ik ook naar uit. Maar eerst nog even deze stage afronden 

Ik ( Amber) loop in een klas stage van graad 2, de kinderen zijn rond 7,8 jaar. Je kunt het niveau van de klas een beetje vergelijken met een groep 4,5 in Nederland. De bel ging om kwart over 7 en ik liep met mijn stagebegeleider (juf van de klas) naar de klas toe, in de klas aangekomen maakte ze gelijk de deur open wat naar buiten leidde en alle kinderen stonden daar in een rij te wachten. De juf zei wat in het Afrikaans tegen de kinderen en de kinderen zeiden goedemorgen tegelijk terug naar de juf. Dit was de eerste keer dat ik de kinderen zag, de kinderen merkte mij al op maar ze zeiden eigenlijk niks tegen mij, ik zag sommige kinderen een beetje smoezen! Toen alle kinderen binnen waren moesten ze allemaal bij hun eigen tafel en stoel gaan staan en ze begonnen gelijk met bidden, daarna gingen ze vooraan van de klas op de grond zitten. Ik ging er bijzitten, de juf vertelde wie ik was en dat ik uit Holland kwam,al gelijk hoorde je verbaasde geluidjes van de kinderen. Ze vertelde erbij dat de ik Hollands praat en dat de kinderen rustig en duidelijk tegen mij moeten praten want de taal is een beetje anders. Ik vond het heel leuk om te zien hoe ze hier les geven en hoe anders sommige dingen zijn. Het manier van les geven is anders, de materialen van de lesstof, maar ook is het een stuk strenger voor de kinderen. Maar ik ga jullie over de verschillen tussen een Nederlandse en Afrikaanse klas vast veel meer vertellen de komende weken! Het verstaan van de Afrikaanse taal is best lastig en dat maakt het contact met sommige kinderen moeilijker. Ik praatte in het begin in het Nederlands tegen de kinderen, maar ik merkte dat ze mij niet zo goed konden begrijpen dus ik praatte in een mix van Nederlands en vooral Engels. Sommige kinderen kunnen heel goed Engels en helpen mij soms met het Afrikaans De Afrikaanse namen zijn ook best lastig en een opgave, de kinderen vinden het vooral heel grappig als je het fout zegt haha, maar het gaan al beter! Het contact met mijn stagebegeleider verloopt goed, de taal is soms best lastig en zij heeft moeite om mij te verstaan en ik haar dus we zijn overgegaan op het Engels en dat gaat veel beter! Ik heb gister en vandaag vooral een beetje geobserveerd en gekeken hoe het allemaal werkt , ik merk dat ik meer wil gaan doen want het is best een lange en warme dag als je vooral aan het kijken bent! Ik kreeg van de kinderen al veel knuffels, dus dat zit wel goed! Ik vind het super om deze stage te lopen, soms moet ik nog steeds tegen mezelf zeggen dat ik echt in Zuid-Afrika ben en dat ik op een Afrikaanse school stage loop, wat een super ervaring is het nu al! Ik heb zin om verder te gaan en de Afrikaanse taal snel onder de knie te krijgen!
Nu gaan we lekker slapen ( met het geluid van regen, onze eerste regen in Zuid-Afrika!) en morgen vroeg weer op voor een nieuwe stage dag!

Soen Miriam en Amber

  • 28 Januari 2014 - 20:41

    Alexia:

    Wat een uitgebreid verslag, meiden!
    Fijn om te lezen dat jullie het nu al een geweldige ervaring vinden. Wat betreft de verschillen met Nederland (binnen en buiten de school): weten is toch net even anders dan het zelf meemaken/zien/ruiken/horen...

    Met dat Afrikaans komt het wel goed, over een paar weken zijn jullie daar helemaal aan gewend :-)

    Misschien is het een idee om een sleutel van het hek te vragen ;-)

    Liefs vanuit Amersfoort!

  • 28 Januari 2014 - 21:06

    Marianne:

    Meiden wat een geweldig verslag! Zo leuk hoe jullie alles beschrijven.
    Wat een indrukken allemaal en wat doen jullie het goed!
    En een sleutel zou inderdaad wel handig zijn!
    Kijk al weer uit naar jullie volgende verhaal.

  • 28 Januari 2014 - 21:20

    José:

    Hallo, wat fijn om jullie verhalen te lezen, wat een avontuur. Met bezems en slippers achter de beesten aan, fietsen over hekken tillen en dan het belangrijkste: de stage.
    Heel leuk om jullie zo te volgen, blijf schrijven!!!!
    Dikke pakkerd van ons XXXX Peter en José

  • 28 Januari 2014 - 22:07

    Judith&Joris:

    Ha Amber!

    Wat leuk om je verhalen te lezen! Klinkt alsof je het super naar je zin hebt! :)
    Joris vraagt of je je twee 'ratten' thuis al mist... ;)

    Geniet er van en we kijken uit naar je volgende verhaal!

    Dikke kus,
    Joris en Judith

  • 28 Januari 2014 - 23:15

    Henk En Ineke:

    Hallo meiden,
    Wat gaaf om dit allemaal te lezen. Ben zo trots op jullie dat jullie dit allemaal doen. En wat fijn dat het allemaal zo leuk is. Behalve de beestjes dan.
    Blijf jullie volgen. Soen van ons. Xx

  • 31 Januari 2014 - 20:06

    Sanneke :

    Wat super leuk om jullie verhalen te lezen. Dat moment in de auto van Kaapstad naar Montagu had ik precies hetzelfde gevoel over de bergen en het landschap als jullie!
    Ik vind het leuk voor jullie dat jullie dit mogen meemaken, geniet er echt 100% van want die maanden zijn zo voorbij!
    Geef jezelf nog even de tijd en over een weekje verstaan jullie het Afrikaans volledig en spreek je het ook al redelijk goed terug. Dat komt echt wel goed.

    Die kinderen trouwens op die foto bij dit verslag had ik vorig jaar in graad 1!

  • 05 Februari 2014 - 10:47

    Groep 4 Aloysiusschool:

    lieve Juf Amber,

    We missen je heel erg. Op woensdagochtend zeggen we nog steeds : goedemorgen juffrouw Reineke en juffrouw Amber die in Zuid Afrika zit, en de hele klas. Dus we denken nog steeds aan je.
    We hopen dat je snel weer terug komt.We hebben net leuk gegymd, maar het was leuker met jou erbij.


    En we wensen je veel geluk in Zuid Afrika

    Groetjes en xxxxxxxxxxxxxxx jes van de hele klas en juf Reineke

    Doei doei

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, South Africa

Miriam en Amber

Actief sinds 20 Jan. 2014
Verslag gelezen: 301
Totaal aantal bezoekers 6645

Voorgaande reizen:

21 Januari 2014 - 02 April 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: